Hoe wendbaar is uw bedrijf?

Als ondernemer weet u dat als uw markt verandert, u en uw bedrijf mee moeten veranderen. We noemen dat wendbaarheid. En Darwin wist al dat wendbaarheid belangrijker is dan de sterkste zijn. Huidige tijden lijken meer en meer beroep te doen op onze wendbaarheid. Startups zijn succesvoller dan ooit en bedrijven met nieuwe businessmodellen nemen zo maar een groot marktaandeel over (Uber, Airbnb).
zorgen of ontzorgen
Maar hoe wendbaar bent u en uw bedrijf? Een mooie toetsvraag is “Hoe vaak hebt u in de afgelopen vijf jaren echt nieuwe diensten of producten toegevoegd en bent u zelf met nieuwe business modellen begonnen?” Toch zijn er veel bedrijven die moeite hebben met wendbaar zijn. We weten allemaal dat bureaucratie ons niet wendbaar maakt. En sterke hiërarchie of autoritair gedrag helpen ook niet echt.

Vijf + één regels voor wendbaarheid:

  1. Zorg voor continu inzicht in uw markt. Zodat u weet waar die naar toe verandert.
  2. Zoek nieuwe kansen (=richting) in die markt.
  3. Heb een duidelijke visie en missie als houvast voor u zelf en uw personeel.
  4. Communiceer duidelijk over nieuwe kansen (bijvoorbeeld volgens Golden Circle: Why, How, What).
  5. Betrek uw medewerkers, laat hen meedenken en werken om weerstand te verminderen.

In veel bedrijven is er weerstand tegen verandering. Maar dat is best te managen. De zesde regel is echter onmisbaar:

  1. Heb lef, geloof er in, heb vertrouwen dat het lukt.

Wendbaarheid vraagt veel van ons als ondernemer, van onze medewerkers en dus van ons bedrijf. Maar als we willen overleven, is wendbaarheid wel noodzakelijk. En natuurlijk is de juiste richting daarbij belangrijk, net als de zesde regel.

Zou de wendbaarheid van uw bedrijf wel beter kunnen? Krijgt u maar geen zicht op nieuwe kansen in de markt? Neem dan vrijblijvend contact op.

2017-03-16T10:05:44+00:00 0 Comments

Leave A Comment