We zitten nu een aantal jaren in een tijd dierichting we crisis noemen. Een minder leuke tijd met tegenvallende cijfers, groeiende werkeloosheid en bovenal, weinig zicht op verbetering. Veel ondernemers geloven dat het allemaal wel weer goed komt. En dat is goed. Dat geloof begint echter wel de eerste scheuren te vertonen. Komt het allemaal wel weer goed? En vooral wanneer dan? Of is deze crisistijd onze nieuwe status quo, dat het jaren zo blijft? Sommigen geloven dat deze crisis nodig is om oude gewoontes overboord te gooien. Dat het noodzakelijk is voor daadwerkelijke vernieuwing. En dat, zolang die vernieuwing niet plaatsvind, de crisis voort zal duren.

De keuze of we wachten op betere tijden of dat we gaan voor vernieuwing is aan ons, de ondernemers. En gaat het nog redelijk tot goed met ons bedrijf, dan kunnen nog wel even wachten toch? Wachten op de politiek, met meer duidelijkheid, zekerheid en rust, is een illusie. De huidige Hollandse politiek volgt de maatschappij en is niet leidend of sturend en al zeker niet vernieuwend.

Onlangs hoorde ik de uitspraak: “Aanpassingsvermogen is het nieuwe kapitaal”. Zo is Darwin zijn evolutietheorie actueel in deze tijd.

Dus zijn wij aan zet. Wij ondernemers moeten dus kiezen, in een politiek onzeker klimaat, of we wachten op betere tijden of gaan voor de vernieuwing. Vernieuwing is niet eenvoudig want het vraagt nogal wat van ons. Er is leiderschap en visie voor nodig en hebben we dat wel voldoende ontwikkeld?

Elke vernieuwing begint met de vraag om visie. En als we dat niet hebben, hoe ontwikkelen we die dan? Is visie niet een beeld dat we zelf maken door rond te kijken wat er is, doelen te stellen, er acties aan te koppelen en er in te geloven? En als we die visie vooraf toetsen aan maatschappelijke en marktontwikkelingen en toetsen bij collega ondernemers, is dat niet voldoende visie om te starten?

Naast visie vraagt vernieuwing om Leiderschap. Leiderschap dat die visie daadwerkelijk doet slagen. Is dat moeilijk? Eenvoudig is het niet maar het is wel puur ondernemerschap. Concretiseer de visie in een projectplan of plan van aanpak, betrek een aantal medewerkers erbij, maak ze enthousiast en gaan!

Als wij er in geloven stralen we dat uit. ChoicesDestiny_TTDan raken ook anderen ‘bevlogen’, komt er weer ‘schwung’ in. En met de eerste (kleine) resultaten op zak, forceren we zo wellicht een einde aan de crisis. Zeker als we het allemaal doen. De vraag blijft: Wanneer kiezen we   ons omslagpunt? Wachten we nog liever even of gaan we aan de bak?