Ieder jaar hoor ik directeuren en ondernemers klagen over managers die te weinig verantwoordelijkheid nemen. Ze werken wel hard en zijn dus niet echt lui maar het nemen van beslissingen en het pakken van verantwoordelijkheid is onvoldoende.
iStock_000001095739Medium
In de praktijk zie ik twee belangrijke oorzaken: gedrevenheid en onduidelijkheid. Onduidelijkheid over wat u als directeur verwacht van uw managers. Vaak wordt dit als logisch gezien en niet uitgesproken. Soms wordt de ontevredenheid verzwegen want hij werkt immers wel hard… maar de ontevredenheid blijft.

Gedrevenheid van ondernemers en directeuren is een prima eigenschap. Gedrevenheid en enthousiasme zetten aan tot actie en goed voorbeeld doet goed volgen. Gedrevenheid kan echter ongemerkt doorslaan in wat anderen ervaren als dominantie. Meestal gebeurt dit volledig onbewust. Maar die dominantie is wel de oorzaak van voorzichtige managers, die besluiten liever aan u overlaten en eerder reactief liever op u wachten dan proactief zijn, laat staan ondernemend. En helaas gebeurt dit in veel bedrijven.

Het wordt pas zichtbaar als u als directeur het te druk heeft met allerlei zaken waarvan u dacht dat u daar managers voor had. Veel dagelijkse sores en operationele beslissingen wat voor u totaal geen moeite is, maar opgeteld aan het einde van de dag wel veel tijd kost. En daardoor blijven andere belangrijke zaken liggen.

De eerste gedachte is dat het aan de managers ligt. En soms is dat ook zo. Vaak is het een combinatie en ligt de oplossing ook in uw eigen gedrag. Bewust zijn van waar verantwoordelijkheid ligt, wie welke besluiten moet nemen en weten hoe u overkomt op anderen helpt.
Hebt u luie managers of verwacht u van uw managers gewoon meer, neem dan eens contact op. Bent u hiervoor te druk, het mag ook in de avonduren…